Di dalam al-Quran, akhlak dibahagikan kepada dua kategori, iaitu akhlak terpuji (hamidah) dan akhlak tercela (dhamimah). Dua kategori akhlak dalam perspektif Qurani ini membentuk prinsip dan praktikal akhlak yang cukup penting di dalam pendidikan Islam. Jadual a di bawah menggambarkan entri atau ciri-ciri akhlak terpuji (hamidah) dan akhlak tercela (dhamimah) dalam perspektif al-Quran . Manakala jadual b pula menunjukkan ciri-ciri akhlak tercela yang ditekankan oleh al-Hadith untuk dijauhi khususnya kepada golongan muda yang sedang menuntut ilmu .
Ciri-ciri akhlak terpuji (hamidah) dan akhlak tercela (dhamimah) dalam perspektif al-Quran.
Bil. Ciri-ciri Akhlak Terpuji (hamidah) Surah/Ayat
1. Menunjukkan Teladan yang baik
(al-Suluk al-Hasan) 10 Surah dan 23 Ayat. Di antaranya al-Baqarah:104 dan al-Nisa’: 86.
2. Menjauhi Kejahatan Dengan Melakukan Kebaikan 5 Surah dan 7 Ayat. Di antaranya al-Ra‘ad: 22 dan al-Mu’minun: 96
3. Melakukan Amalan yang Baik 10 Surah dan 15 Ayat. Di antaranya al-Baqarah: 44 dan Ali Imran: 115
4. Bersegera di dalam Melakukan Kebaikan 8 Surah dan 16 Ayat. Di antaranya al-Baqarah: 110 dan Ali Imran: 114
5. Bijaksana dan Menguasai Sumber Ilmu Islam (al-Qur’an dan al-Sunnah)- Hikmah 8 Surah dan 12 Ayat. Di antaranya al-Baqarah: 129 dan Ali Imran: 48
6. Melakukan Kebaikan Sesama Manusia 2 Surah dan 3 Ayat. Di antaranya al-Nisa’:114 dan al-Hujuraat:9,10
7. Bersifat Benar 8 Surah dan 13 Ayat. Di antaranya al-Baqarah:177 dan al-Ma’idah:17
8. Menuturkan Perkataan yang baik 3 Surah dan 4 Ayat. Di antaranya al-Baqarah:82 dan al-Isra’:53
9. al-Bashashah wa al-wada‘ah
(Memaniskan Muka dan Berwajah Tenang) 6 Surah dan 7 Ayat. Di antaranya al-Nisa’:29 dan al-Anfal:63
10. Beristiqamah Di antaranya Ali Imran:139 dan al-Nisa’:81
11. Hati yang Damai Di antaranya al-An‘am:125 dan al-Anfal:61
12. Mudah Memaafkan Sesama Manusia Di antaranya al-Baqarah:237 dan Ali ‘Imran:133
13. Memaafkan dan berdamai Di antaranya al-Baqarah:109 dan al-Ma’idah:13.
14. Memilikki Ruh yang Tenang Di antaranya al-An‘am:127 dan al-Anfal:61
15. Bersifat Rahmat (mengasihani) Di antaranya al-Fath:29 dan al-Balad:17
16. Berkasih Sayang Di antaranya Ali ‘Imran:28 dan al-Nisa’:33
17. Bertolong-menolong Di antaranya al-Ma’idah:2 dan al-Anfal:74
18. Mengikat Tali Persaudaraan Di antaranya al-Baqarah:83 dan Ali ‘Imran:103
19. Bersifat Ihsan Di antaranya al-Baqarah:83 dan Ali ‘Imran:134
20. Penegak Kebenaran Di antaranya al-Nisa’:135 dan Taha:72
21. Memuliakan Tetamu Di antaranya al-Baqarah:177 dan al-Taubah:6.
22. Memelihara Diri Daripada Kejahatan Di antaranya al-Baqarah:273 dan al-Nisa’:6
23. Menundukkan Pandangan dan Memelihara Kehormatan Diri Di antaranya al-Mu’minun:5-7 dan al-Nur:30-33
24. Menjauhkan Diri Daripada Kelalaian Di antaranya al-Mu’minun:3 dan al-Qasas:72
25. Berakhlak Ketika Berjalan dan Merendahkan Suara Di antaranya Luqman:19
26. Bersifat Tenang Di antaranya al-Ra‘ad:28 dan al-Fath:4
27. Bersifat Adil Di Dalam Semua Urusan Di antaranya al-Isra’:29 dan al-Furqan:67
28. Bersyukur Dengan Nikmat Kurniaan Allah s.w.t. Di antaranya al-Baqarah:40 dan Ali ‘Imran:103
29. Bersifat Sabar Di antaranya al-Baqarah:45 dan Ali ‘Imran:15-17
30. Kazm al-Ghaiz (Menahan Kemarahan) Di antaranya Ali ‘Imran:134 dan al-Nahl:126
31. Kesederhanaan Di antaranya al-A‘raf:29 dan al-Mumtahanah:8
32. Bertawadu’ (merendah diri) Di antaranya al-Hijr:88 dan al-Isra’:37
33. Menepati Janji Di antaranya al-Baqarah:27 dan Ali ‘Imran:76
34. Menjaga Kebersihan Di antaranya al-Haaj:29 dan al-Fath:27
Bil. Ciri-ciri Akhlak Tercela (dhamimah) Surah/Ayat
1. Akhlak yang Jahat Di antaranya al-Nisa’:123 dan al-Ma’idah:100.
2. Pemikiran yang Merbahaya Di antaranya al-Isra’:37.
3. Bersifat Buruk Sangka Di antaranya al-Hujuraat:12.
4. Mungkir janji Di antaranya al-Baqarah:27.
5. Sombong dan Bangga Diri Di antaranya al-Nisa’:36
6. Takabbur Di antaranya al-Baqarah:34
7. Menipu helah Di antaranya Ali ‘Imran:185
8. Suka Berbalah dan Bergaduh Di antaranya al-Baqarah:188
9. Perbuatan yang tidak menggambarkan ucapan (Cakap tidak Serupa Bikin) Di antaranya al-Baqarah:44
10. Suka Menzahirkan Perkataan yang Buruk Di antaranya al-Nisa’:148
11. Mengikut Hawa Nafsu Di antaranya Ali ‘Imran:14
12. Berbohong Di antaranya al-Baqarah:10
14. Membuat Gosip atau Khabar Angin Di antaranya al-Isra’:36
15. Suka Mendengar Gosip Di antaranya al-Ma’idah:41
16. Mengumpat Di antaranya al-Hujuraat:12
17. Suka Menfitnah Di antaranya al-Ma’idah:41
18. Berdusta Di antaranya al-Nisa’:20
19. Suka Mencela Orang Lain Di antaranya al-Mu’minun:97
20. Suka Mencela Orang Beriman Di antaranya al-Taubah:79
21. Penyebar Maklumat Palsu Di antaranya al-A‘raf:86
22. Mempermainkan Sumpah Di antaranya al-Baqarah:225
23. Melakukan Perbuatan yang Sia-sia Di antaranya al-Ma’idah:57
24. Memperolok dan Memperlekehkan Urusan Agama Di antaranya al-Baqarah:14
25. Suka Mengejek Orang Dengan Gelaran Buruk Di antaranya al-Hujuraat:11
26. Mendustai Allah dan Rasul Di antaranya Ali ‘Imran:94
27. Suka Menggunakan Perkataan yang Buruk Di antaranya al-Nisa’:148
28. Bersifat Pemarah Di antaranya Ali ‘Imran:133
29. Melampaui Batas Di antaranya Ali ‘Imran:153
30. Berhasad dengki Di antaranya al-Baqarah:90
31. Bersifat Penakut Kepada Makhluk Di antaranya Ali ‘Imran: 156
32. Bersifat Bakhil Di antaranya Ali ‘Imran:180
33. Mengungkit Pemberian Sedekah Dan Menyakiti Hati Orang Di antaranya al-Baqarah:262-264
34. Bersifat Tamak Haloba Di antaranya al-Baqarah:168
35. Memudaratkan Orang Lain Di antaranya al-Mai’dah:105
36. Bersifat Melampau atau Berlebih-lebihan Di dalam Sesuatu Perkara Di antaranya Ali ‘Imran:147
37. Melakukan Pembaziran Di antaranya al-An‘am:141
38. Mentaati Arahan yang Melampaui Batas Di antaranya al-Shu‘ara’:151
39. Bersifat Angkuh dan Riya’ Di antaranya al-Anfal:47
41. Melakukan Kezaliman Di antaranya al-A‘raf:33.
42. Melakukan Kerosakkan di Muka Bumi Di antaranya al-Baqarah:11
43. Melakukan Pengkhianatan Di antaranya al-Baqarah:187
44. Mungkir Janji Di antaranya al-Baqarah:27
45. Membuka Keaiban Orang Di antaranya al-Nisa’:148
46. Melakukan Penipuan Di antaranya al-Muttaffifin:1-3.
47. Melakukan Komplot dan Konspirasi Di antaranya Ali ‘Imran:54
48. Bersifat Riya’ Di antaranya al-Baqarah:264
49. Bersifat Pendendam Di antaranya al-A‘raf:43.
50. Bersifat Hasad Di antaranya al-Baqarah:109
51. Bersifat Pemarah dan Bencikan Kebenaran Agama Di antaranya al-Ma’idah:8
52. Menjadi Penghalang Kepada Kebaikan Di antaranya Qaaf:25
53. Bersifat Lalai dan Suka Melambatkan Sesuatu Kebaikan Di antaranya al-An‘am:131
54. Bersifat Degil dan Ego Di antaranya al-Baqarah:74
55. Selalu Melakukan Kejahatan Di antaranya al-Nisa’:15
56. Bersifat Fasiq Di antaranya al-Baqarah:26
57. Melakukan Perzinaan Di antaranya al-Nisa’:24
58. Bersifat Kufur Di antaranya al-Anfal:55
59. Melakukan Perbuatan Keji Di antaranya al-An‘am:151
60. Melakukan Homoseksual (atau hubungan di luar tabi‘i) Di antaranya al-Nisa’:16
61. Meminum Arak Di antaranya al-Baqarah:219
62. Terlibat Dengan Riba’ Di antaranya al-Baqarah:275-279
63. Mencuri Di antaranya al-Ma’idah:38
Ciri-ciri akhlak tercela yang ditekankan oleh al-Hadith untuk dijauhi khususnya kepada golongan muda yang sedang menuntut ilmu.
Bil. Ciri-ciri Akhlak Tercela (dhamimah) Teks Hadith/Kualitinya
Bil. Ciri-ciri Akhlak Tercela (dhamimah) Teks Hadith/Kualitinya
1. Melihat Kepada Perkara yang Diharamkan Syarak حَدَّثَنَا إِسْمَعِيلُ بْنُ مُوسَى الْفَزَارِيُّ أَخْبَرَنَا شَرِيكٌ عَنْ أَبِي رَبِيعَةَ الْإِيَادِيِّ عَنْ ابْنِ بُرَيْدَةَ عَنْ أَبِيهِ قَالَ
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لِعَلِيٍّ يَا عَلِيُّ لَا تُتْبِعْ النَّظْرَةَ النَّظْرَةَ فَإِنَّ لَكَ الْأُولَى وَلَيْسَتْ لَكَ الْآخِرَةُ
(Hadith Hasan Gharib)
2. Bersentuhan Dengan Perempuan Ajnabi (Perempuan yang boleh dikahwini) - حَدَّثَنَا إِسْحَقُ بْنُ مَنْصُورٍ أَخْبَرَنَا أَبُو هِشَامٍ الْمَخْزُومِيُّ حَدَّثَنَا وُهَيْبٌ حَدَّثَنَا سُهَيْلُ بْنُ أَبِي صَالِحٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ
عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ كُتِبَ عَلَى ابْنِ آدَمَ نَصِيبُهُ مِنْ الزِّنَا مُدْرِكٌ ذَلِكَ لَا مَحَالَةَ فَالْعَيْنَانِ زِنَاهُمَا النَّظَرُ وَالْأُذُنَانِ زِنَاهُمَا الِاسْتِمَاعُ وَاللِّسَانُ زِنَاهُ الْكَلَامُ وَالْيَدُ زِنَاهَا الْبَطْشُ وَالرِّجْلُ زِنَاهَا الْخُطَا وَالْقَلْبُ يَهْوَى وَيَتَمَنَّى وَيُصَدِّقُ ذَلِكَ الْفَرْجُ وَيُكَذِّبُهُ
-عَنْ أُمَيْمَةَ بِنْتِ رُقَيْقَةَ التَّمِيمِيَّةِ ، قَالَتْ : بَايَعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَآَلِهِ وَسَلَّمَ فِي النِّسْوَةِ مِنَ الْمُسْلِمِينَ ، فَقُلْنَا لَهُ : جِئْنَاكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ نُبَايِعُكَ عَلَى أَنْ لا نُشْرِكَ بِاللَّهِ شَيْئًا ، وَلا نَسْرِقَ ، وَلا نَزْنِيَ ، وَلا نَقْتُلَ أَوْلادَنَا ، وَلا نَأْتِيَ بِبُهْتَانٍ نَفْتَرِيهِ بَيْنَ أَيْدِينَا وَأَرْجُلِنَا ، وَلا نَعْصِيَكَ فِي مَعْرُوفٍ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَآَلِهِ وَسَلَّمَ : " فِيمَا اسْتَطَعْتُنَّ " ، فَقُلْنَا : اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَرْحَمُ بِنَا مِنْ أَنْفُسِنَا ، فَقُلْنَا : بَايِعْنَا يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ : " اذْهَبْنَ قَدْ بَايَعْتُكُنَّ ، إِنَّمَا قُولِي لامْرَأَةٍ وَاحِدَةٍ كَقَوْلِي لِمِائَةِ امْرَأَةٍ " وَمَا صَافَحَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَآَلِهِ وَسَلَّمَ مِنَّا أَحَدًا
- أَنَّ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا زَوْجَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَخْبَرَتْهُ ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ يَمْتَحِنُ مَنْ هَاجَرَ إِلَيْهِ مِنَ الْمُؤْمِنَاتِ بِهَذِهِ الْآيَةِ بِقَوْلِ اللَّهِ : ﴿يَأَيُّهَا النَّبِيُّ إِذَا جَاءَكَ الْمُؤْمِنَاتُ يُبَايِعْنَكَ ﴾ إِلَى قَوْلِهِ ﴿غَفُورٌ رَحِيمٌ ﴾ ، قَالَ عُرْوَةُ ، قَالَتْ عَائِشَةُ : فَمَنْ أَقَرَّ بِهَذَا الشَّرْطِ مِنَ الْمُؤْمِنَاتِ ، قَالَ لَهَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : " قَدْ بَايَعْتُكِ " ، كَلَامًا وَلَا وَاللَّهِ مَا مَسَّتْ يَدُهُ يَدَ امْرَأَةٍ قَطُّ فِي الْمُبَايَعَةِ مَا يُبَايِعُهُنَّ إِلَّا بِقَوْلِهِ قَدْ بَايَعْتُكِ عَلَى ذَلِكِ
3. Berkhalwat Dengan Bukan Mahram - عَنْ جَابِرٍ ، قال : قال رسول اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : " أَلَا لَا يَبِيتَنَّ رَجُلٌ عِنْدَ امْرَأَةٍ ثَيِّبٍ إِلَّا أَنْ يَكُونَ نَاكِحًا أَوْ ذَا مَحْرَمٍ "
- أَخْبَرَنَا قُرَيْشُ بْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ الْبَارُودِيُّ ، قَالَ : نا عَلِيُّ بْنُ الْحَسَنِ ، قَالَ : أنا الْحُسَيْنُ بْنُ وَاقِدٍ ، قَالَ : نا عَبْدُ الْمَلِكِ بْنُ عُمَيْرٍ ، قَالَ : سَمِعْتُ ابْنَ الزُّبَيْرِ ، يَقُولُ : سَمِعْتُ عُمَرَ بْنَ الْخَطَّابِ يَخْطُبُ ، يَقُولُ : سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَخْطُبُ ، فَقَالَ : " أَكْرِمُوا أَصْحَابِي ، ثُمَّ الَّذِينَ يَلُونَهُمْ ، ثُمَّ الَّذِينَ يَلُونَهُمْ ، ثُمَّ يَظْهَرُ الْكَذِبُ ، حَتَّى يَشْهَدَ الرَّجُلُ وَلا يُسْتَشْهَدْ ، وَيَحْلِفَ الرَّجُلُ ، وَلا يُسْتَحْلَفَ ، فَمَنْ أَحَبَّ مِنْكُمْ بُحْبُحَةَ الْجَنَّةِ ، فَلْيَلْزَمِ الْجَمَاعَةَ ، فَإِنَّ الشَّيْطَانَ مَعَ الْوَاحِدِ ، وَهُوَ مِنَ الاثْنَيْنِ أَبَعْدُ ، وَلا يَخْلُوَنَّ رَجُلٌ بِامْرَأَةٍ ، فَإِنَّ ثَالِثَهُمَا الشَّيْطَانُ ، وَمَنْ سَرَّتْهُ حَسَنَتُهُ ، وَسَاءَتْهُ سَيِّئَتُهُ ، فَهُوَ مُؤْمِنٌ " –
Hadith Hasan Gharib
4. Pergaulan Bebas Di antara Lelaki dan Perempuan - عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ ، قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : " خَيْرُ صُفُوفِ الرِّجَالِ أَوَّلُهَا ، وَشَرُّهَا آخِرُهَا ، وَخَيْرُ صُفُوفِ النِّسَاءِ آخِرُهَا ، وَشَرُّهَا أَوَّلُهَا "
5. Berhias di luar rumah yang mendatangkan fitnah dan dosa.
Terjemahan teks Hadith;
“Dua golongan ahli neraka yang belum pernah kulihat sebelumnya (yang digambarkan) sebagai segolongan manusia yang di sisi mereka terdapat penyebat untuk menyebat, iaitu (golongan pertama); perempuan yang semasa di dunia berpakaian tetapi bertelanjang (kerana pakaiannya terlalu nipis, jarang, ketat dan mendatangkan fitnah), (golongan kedua); wanita-wanita yang semasa di dunia mudah dirayu atau suka merayu, kepala (dan rambut) mereka dihiaskan atau dibaluti dengan tudung atau kain. Mereka tidak akan dimasukkan ke dalam syurga sehingga bau syurga pun tidak dapat dihidu walaupun baunya boleh dihidu pada jarak yang sangat jauh. - عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ ، قال : قال رسول اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : " صِنْفَانِ مِنْ أَهْلِ النَّارِ ، لَمْ أَرَهُمَا قَوْمٌ مَعَهُمْ سِيَاطٌ كَأَذْنَابِ الْبَقَرِ يَضْرِبُونَ بِهَا النَّاسَ ، وَنِسَاءٌ كَاسِيَاتٌ عَارِيَاتٌ مُمِيلَاتٌ مَائِلَاتٌ ، رُءُوسُهُنَّ كَأَسْنِمَةِ الْبُخْتِ الْمَائِلَةِ ، لَا يَدْخُلْنَ الْجَنَّةَ وَلَا يَجِدْنَ رِيحَهَا ، وَإِنَّ رِيحَهَا لَيُوجَدُ مِنْ مَسِيرَةِ كَذَا وَكَذَا
6. Perempuan Bermusafir yang Mendatangkan Fitnah عَنِ ابْنِ عُمَرَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا ، أَنّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، قَالَ : " لَا تُسَافِرِ الْمَرْأَةُ ثَلَاثَةَ أَيَّامٍ إِلَّا مَعَ ذِي مَحْرَمٍ "
Abi Daud, Sunan, (Bab Ma Yu’maru bi Min Ghad al-Basar), Juz.6, no.1837, h.54.
Muslim, Sahih, (Bab Qadar ‘ala Ibn Adam…), Juz.13, no.4802,h.125.
Al-Mustadrak ‘ala al-Sahihayn, (Kitab Ma‘rifah al-Sahabah r.a), no.7021.
Al-Bukhari, Sahih, (Kitab Tafsir al-Qur’an), no.4539
Muslim, Sahih,(Kitab al-Salam : Bab Tahrim al-Khalwah bi al-Ajnabiah wa al-Dukhul ‘alaiha), no.4040
Al-Nasa’i, al-Sunan al-Kubra,(Kitab ‘Ishrah al-Nisa’:Khalwah al-Rujul bi Imra’ah), no:8891.
Muslim, Op.cit.,(Kitab al-Solat : Bab Taswiah al-Sufuf…), no:666
Muslim, Kitab al-Libas wa al-Zinah,(Bab al-Nisa’….), no.3975
Bukhari, Sahih,Kitab al-Jum‘at,no.1030.
Jadual c dan d di atas jelas menunjukkan perincian al-Quran dan al-Hadith terhadap ciri-ciri akhlak yang terpuji dan yang dicela. Di dalam pendidikan Islam, ciri-ciri akhlak yang terpuji ini mestilah dididik dan digabungjalinkan dengan ilmu pengetahuan melalui pendekatan yang bijaksana dan intensif oleh pengajar kepada para pelajarnya. Walaubagaimanapun, para pengajar mestilah mengamalkan ciri-ciri akhlak terpuji di dalam kehidupan mereka supaya tidak berlaku kepincangan di dalam sistem pendidikan tersebut. Imam al-Ghazali telah memperincikan 10 peranan pelajar dan 8 peranan guru berhubung dengan adab kesopanan yang telah dihuraikan di dalam kitab Ihya’ Ulum al-Din. Amat menarik untuk direnungi peranan guru yang kelapan seperti yang dinyatakan oleh Imam al-Ghazali di dalam adab kesopanan iaitu ;
‘Guru harus mengamalkan sepanjang ilmunya. Jangan perkataannya membohongi perbuatannya. Kerana ilmu dilihat dengan mata hati dan amal dilihat dengan mata kepala. Yang mempunyai mata kepala lebih banyak.’
Berhubung ciri-ciri akhlak tercela, al-Qur’an dan al-Hadith telah memperincikan akhlak tercela yang mempunyai kaitan dengan asas dan praktikal aqidah dan syariat seseorang yang dikaitkan dengan balasan neraka dan kemurkaan Allah s.w.t. Di dalam perspektif pendidikan Islam, ciri-ciri akhlak tercela ini mestilah dijauhkan untuk diamalkan di dalam kehidupan dan diubah melalui beberapa pendetakan berhikmah sekiranya diamalkan khususnya di kalangan pelajar. Bagi pengajar yang mempunyai ciri-ciri akhlak yang tercela, tindakan atau hukuman mestilah diambil kerana kaedah ini menjadi pendekatan terpenting di dalam proses pendidikan Islam. Pendekatan ini juga boleh dikaitkan dengan perseimbangan di antara ilmu dan akhlak di dalam pendidikan Islam.
Justeru dapat disimpulkan di sini bahawa perseimbangan ilmu dan akhlak di dalam pendidikan Islam diertikan sebagai:
• Mengusahakan kecemerlangan ilmu dan menghayati akhlak terpuji
• Beramal dengan ilmu yang dipelajari dan menjauhi akhlak yang tercela
• Ilmu sebagai panduan kehidupan dan akhlak sebagai kualiti kehidupan
• Ilmu dan akhlak sebagai gambaran penghayatan Islam dan Iman di dalam kehidupan
No comments:
Post a Comment